شاهبندر۳

دین و سنت

شاهبندر۳

دین و سنت

نقش زن در اسلام از شیخ محمد علی خالدی (۱)

 

  

جناب شیخ محمدعلی  

خالدی (ادام الله عمره  

وبقــــــاه) همیشه در 

قـلـب ما وکــــــلامشان  

ممزوج باروح ماست.  

 

الحمدلله رب العالمین والصلاه والسلام علی خاتم الانبیا والمرسلین سیدنا محمد واله الطاهرین ومن تبعهم الی یوم الدین 

در بیان نقش زن در اسلام ابتدا به بیان انواع نکاح در جاهلیت و بی اعتنایی به زن درآن دوران مشروحا بیان شده و سپس توضیح داده میشود که در اسلام زنان میتوانند به بالاترین مقام برسند. 

 

انواع نکاح در جاهلیت: 

 

نکاح مقت: وآن نکاحی بود که پس از مردن شخص پسر بزرگ او زن پدر خود را تصاحب میکرد بدون اینکه خود زن ویا اولیای وی اختیاری در رد یا قبول آن داشته باشندکه آیه ی ۲۲سوره نسا آنرا صریحا رد نمود :  

(ولاتنکحوامانکح آباوکم من النسا الا ماقدسلف انه کان فاحشه ومقتا وسا سبیلا)   

 ( وبه زنی مگیرید زنان پدرانتان را (مگرآنچه درزمان گذشته انجام گرفته و مرتکبان آن مرده اند)برای اینکه بازن پدر که حکم مادر است زناشویی بسیار زشت وموردخشم خداوندوراه بدی است که گشودن آن بدبختیهای فراوانی را بهمراه دارد)

 

این ازدواج با زن پدر اختصاصی به عرب ندارد بلکه در ایران بدان ایام رواج داشته که داستان شیرویه که میخواست زن 

پدر خود راتصاحب کند وبه خودکشی آن زن انجامید معروف است. 

 

نکاح استیضاَع : وآن عبارت بود از نکاحی که اگر کسی سخنوری توانا بود یا دلاوری شیرافکن کسانی همسران خود را برای تخم گیری از او به نزدش میفرستادند تاچندشبی با او همبستر شوند تاصاحب فرزندانی همانند آنها گردند. 

بدبختان این قدرنمی دانستند که همه ی فرزندان مانند پدر نمیشوند وچه بسا نتیجه آن خواب وخفت میشد وفرزندی به وجود نمی آمد وچیزی که بر آن بی غیرتان می ماند شرف از دست رفته بود. 

  

نکاح دسته جمعی : در این نکاح سی چهل مرد با زنی همبستر میشدند وبچه ای که نتیجه این همبستری ها میشد - زن - مردان را حاضر میکرد ووآن بچه را به هرکدام از این مردان نسبت می داد به آن مرد می چسبید وآن مرد حق رد را نداشت. 

 

نکاح موقت : که شخصی با زنی برای یک یا چند شب نکاح کرده وپس از اتمام مدت زن میتوانست با مرد دیگری نکاح کند. در این نکاح نه عده بود ونه بچه ای اگر حاصل آن میشد  میراثی بدان متعلق میگشت ومعتوم است نکاحی که نه عده دارد ونه میراثی به مولود اختصاص میدهد چقدر اختلاط نسب به بار می آورد و چه بسا مردی به دیاری نکاح موقت کرده وفرزند دختری مولود میگشت وسالها بعد پسر آن شخص دانجا رفته وبا خواهرخود ازدواج می نمود ونکاح محارم لازم می آمد. 

 

دین مبین اسلام همه این انواع را یکی پس از دیگری تحریم نموده است ومضرات و زیانهای حاصله بر کسی پوشیده نیست. در قسمت دوم این مطلب به آیاتی در مورد نکاح پرداخته تا بیان شماره ایه و تعیین سوره باعث بر این باشد که هرکسی بخواهد برشرح آن در صفوه العرفان باشد. 

 

ادامه دارد...

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد